close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

האם ארס נחשים יכול לרפא סרטן ומה הקשר לאפעה המגוון הנפוץ בישראל?

מערכת שורשי סיוון, תשפד16/06/2024

האם ידעתם שנחשים לא רק מפחידים, אלא גם עשויים להחזיק את המפתח לריפוי אחת המחלות הקשות ביותר בעולם: סרטן?

תגיות:
מבחנה מיוחדת
צילום: freepik

כולנו מכירים את התחושה המצמררת שאוחזת בנו כשאנחנו נתקלים בנחש. יצורים אלו, בעלי המראה המרתיע והתנועה החלקלקה, המעוררת בנו אימה ופחד קמאי. אך האם ידעתם שנחשים לא רק מפחידים, אלא גם עשויים להחזיק את המפתח לריפוי אחת המחלות הקשות ביותר בעולם: סרטן?

מחקרים רבים שנערכו לאחרונה מצביעים על הפוטנציאל האדיר הטמון בארס נחשים לשימוש ברפואה. חלבונים ייחודיים המצויים בארס הוכחו כיעילים בהשמדת תאים סרטניים במגוון סוגים של סרטן, תוך פגיעה מינימלית בתאים בריאים.

גילוי זה פותח צוהר לעולם חדש של אפשרויות טיפוליות, ומעורר תקווה אדירה בקרב

מבחנה מיוחדת
צילום: freepik
חולים רבים וחוקרים כאחד.

שוחחנו עם  מוטי לוי מלוכד נחשים - מוקד מחוז ירושלים על ההיבטים השונים של המחקר ומה ידוע לנו כרגע - ישנם מחקרים שמראים יעלות בהזרקה של ארס עקרב צהוב הנפוץ באזורינו בטיפול בגידולים במח ומניעת התפשטותם ללא צורך לבצע הליך כירורגי מסכן חיים ,באתר שלנו (לוכד נחשים - מוקד מחוז ירושלים דנו בעבר במחקרים אלה ובתרומתם נציין שדווקא באפעה המגוון הנפוץ בישראל נעשים מחקרים המלמדים על יעילות בטיפול בסרטן וגם על זה כתבנו בהרחבה (בקטגוריית נחשים ארסיים כנסו למאמר על אפעה).

כמו כן אנו מספקים קורס לכידת נחשים בחינם באתרינו הקורס אינו מקנה רישיון מטעם רשות הטבע והגנים אלא עוזר להפגיש את הציבור עם הידע ובכך לגרום לצמצום הפגיעה בנחשים, לפציה כנסו לאתר גללו מטה וצפו ב 4 סרטונים בנושא 

וכן אנו זמינים לשאלות בפרופיל הגוגל שלנו לוכד נחשים מוקד מחוז ירושלים המוקד שוכן ברחוב השיקמה 4 ואנו זמינים בטלפון 24 שעות במספר - 0559788842 

נתחיל מההתחלה-

הארס של נחשים: ביוכימיה בין שני קצוות
ארס נחשים הוא תערובת מתוחכמת של חלבונים, אנזימים ופפטידים, לכל אחד מהם מטרות ביולוגיות ספציפיות. הרכב הארס משתנה באופן משמעותי בין מינים שונים, מותאם על ידי האבולוציה כדי לה imobilize (לשתק) ולפרק מראש את הטרף. רכיבים עיקריים כוללים:

  • מטאלופרוטאינאזות: אנזימים אלו מפרקים חלבוני מטריקס חוץ-תאי, ומאפשרים את התפשטות הארס ברקמות.
  • פוספוליפאזות A2: אנזימים אלו משבשים את קרומי התא, וגורמים לליזת תאים ודלקת.
  • סרין פּרוטֵאזות: אנזימים אלו מפריעים לקרישת דם, ומונעים סגירת פצעים וגורמים לדימום.


ארס וסרטן: חרב פיפיות

ארס כחומר טיפולי לסרטן
לאורך ההיסטוריה, המחקר התמקד בעיקר בתכונות נוגדות הסרטן של ארס נחשים. רכיבים מסוימים בארס מפגינים רעילות תאית (cytotoxicity) כנגד תאים סרטניים, ומעוררים עניין בפוטנציאל שלהם כחומרים טיפוליים. לדוגמה:

  • קונטורטרוסטאטין: דיסאינטגרין שנמצא בארס של נחש המטבע (Southern copperhead), מעכב את גדילת הגידול והתגרעת (metastasis) במודלים של מלנומה וסרטן שד.
  • קרוטמין: מהארס של נחש עכסן  (South American rattlesnake), הראה תוצאות מבטיחות בתקיפה סלקטיבית והריגה של תאים סרטניים מבלי לפגוע בתאים בריאים.
תגליות אלו הפכו את ארס הנחשים למקור פוטנציאלי לטיפולים חדשים בסרטן, תוך ניצול היכולת שלו לשבש תהליכים תאיים בתאים סרטניים.

ארס כחומר מסרטן
לעומת זאת, קיימת זווית פחות מוכרת אך מרתקת שיש לקחת בחשבון: הפוטנציאל המסרטן של ארס נחשים. המנגנונים שעושים את הארס יעיל בהריגת טרף או במאבק בזיהומים עלולים, בנסיבות מסוימות, גם לגרום לטרנספורמציות ממאירות בתאים.

נתיבים דלקתיים
היפותזה אחת היא שהדלקת הכרונית הנגרמת על ידי רכיבי ארס עלולה להוביל לסרטן. דלקת היא גורם סיכון ידוע לסוגי סרטן רבים. אנזימי ארס כמו פוספוליפאזות ומטאלופרוטאינאזות מפעילות תגובות דלקתיות נרחבות, אשר אם הן עקשניות, עלולות לגרום נזק ל-DNA ולקדם היווצרות סרטן (oncogenesis).

נזק ל-DNA
כמה רכיבים בארס מתקשרים ישירות ל-DNA. לדוגמה, טוקסינים מסוימים בארס נחשים יכולים להיקשר ל-DNA, ולגרום למוטציות. מוטציות אלו, אם הן מתרחשות בגנים קריטיים המווסתים את גדילת וחלוקת התאים, יכולות ליזום את התפתחות הסרטן.

ויסות של המערכת החיסונית
ארס משפיע גם על המערכת החיסונית. בעוד שחלק מהפפטידים בארס מעוררים תגובה חיסונית, אחרים מדכאים אותה. תופעות של דיכוי חיסוני יכולות ליצור סביבה שבה תאים סרטניים מתחמקים מזיהוי ומתרבים ללא הפרעה.

מחקרי מקרה וראיות
ראיות אמפיריות המקשרות בין ארס נחשים לסרטן בבני אדם דלילות ובעיקר אנקדוטליות. ישנם מעט מקרים מתועדים של אנשים שפיתחו סרטן לאחר הכשה. מקרים אלו בדרך כלל כוללים תגובות דלקתיות ארוכות או פצעים כרוניים שיכולים לספק קרקע פורייה לשינויים סרטניים, אם כי אין מחקרים ברורים ויתכן שהסרטן נגרם ללא קשר להקשה.

ארס נחשים: תערובת מתוחכמת של חלבונים, אנזימים ופפטידים, לכל אחד מטרות ספציפיות. הרכב הארס משתנה בין מינים, מותאם להשבתת טרף ופירוקו. רכיבים עיקריים:
  • מטאלופרוטאינאזות: מפרקים חלבונים ברקמות, מאפשרים לארס להתפשט.
  • פוספוליפאזות A2: פוגעים בקרומי תאים, גורמים לליזת תאים ודלקת.
  • סרין פּרוטֵאזות: מפריעים לקרישת דם, גורמים לדימום.


ארס וסרטן:
 חרב פיפיות
שימוש טיפולי: רכיבים בארס מפגינים רעילות תאית (cytotoxicity) כנגד תאים סרטניים, מעוררים עניין כטיפולים פוטנציאליים.

  • קונטורטרוסטאטין: מעכב גדילת גידולים והתגרעת (metastasis) במודלים של מלנומה וסרטן שד.
  • קרוטמין: תוקף ומחסל תאים סרטניים באופן סלקטיבי, מבלי לפגוע בתאים בריאים.

תגליות אלו הופכות ארס נחשים למקור פוטנציאלי לטיפולים חדשים בסרטן.

פוטנציאל מסרטן: מנגנונים יעילים בהריגת טרף או זיהומים עלולים, בנסיבות מסוימות, לגרום לטרנספורמציות ממאירות בתאים.
  • נתיבים דלקתיים: דלקת כרונית הנגרמת על ידי רכיבים בארס עלולה להוביל לסרטן. אנזימי ארס מפעילים תגובות דלקתיות נרחבות, שיכולות לגרום נזק ל-DNA ולקדם סרטן.
  • נזק ל-DNA: רכיבים בארס מתקשרים ל-DNA, גורמים למוטציות שיכולות ליזום התפתחות סרטן.
  • ויסות המערכת החיסונית: ארס משפיע על המערכת החיסונית. דיכוי חיסוני על ידי ארס יכול ליצור סביבה שבה תאים סרטניים מתחמקים מזיהוי ומתרבים ללא הפרעה.
ראיות: ראיות אמפיריות המקשרות בין ארס נחשים לסרטן בבני אדם דלילות ובעיקר אנקדוטליות. ישנם מעט מקרים מתועדים של אנשים שפיתחו סרטן לאחר הכשה. מקרים אלו בדרך כלל כוללים תגובות דלקתיות ארוכות או פצעים כרוניים, אך אין מחקרים ברורים. יתכן שהסרטן נגרם ללא קשר להכשה.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה